Meat and Mortality

A new study published in a major medical journal this week concludes that a low-carbohydrate, animal protein-based diet is associated with increased risk of total mortality. “Low-Carbohydrate Diets and All-Cause and Cause-Specific Mortality: Two Cohort Studies,” was published recently in the Annals of Internal Medicine and compares two diets — a low-carbohydrate diet with vegetable-based proteins and a low-carbohydrate diet with animal-based proteins — over two decades. 

Checkoff nutrition researchers warn that while the study aimed to understand the long-term effectiveness of different types of low-carb diets, it DID NOT specifically evaluate red meat, so conclusions about red meat should not be drawn from it.  

In related news, a new review of available epidemiologic prospective studies of red meat consumption and incidence of colorectal cancer shows no independent positive association between the two. For a summary of that research, go to Obesity Reviews.



® Copyright 2013 Cattlemen's Beef Board. Beeg Checkoff LogoFunded by the Beef Checkoff.
Internal links within this website are funded and maintained by the Beef Checkoff Program.
Outgoing links may be to websites maintained by third parties not funded by the checkoff.